⊱✿CadburyKu✿⊰

Assalamualaikum and AnnyeongAlhamdulillah masih bernafas disaat iniMulakan hari anda dengan senyuman yang ikhlasTERIMA KASIH YA ALLAH

bRAcEs~~~~


ASSALAMUALAIKUM and ANNYEONG!!!!!petang yang cukup indah lagi nyaman ini,mia nak kongsi sesuatu dengan anda..macam pembaca berita pulak,bhahaha..ehhehh,petangpetang cam nie dah makan belum?kalau belum makan jemputjemput laa makan ok >.< ,,sihat kew tidak petang nie?sihat!!alhamdulillah laa kalau sihat sokmo ^^,,mia pow sihat jugak,hewhew ,,macam adew orang tanya aku..ok laa korang,mia tak nak melalut sampai kew bintang *peace*..korang nampak tak picture yang terang kat atas tu?hah,mia tak suruh korang tengok muka yang sedia cantik tu,bhahaha,,tengok kat gigi dia tu adew apew?yeahhh,BRACES kan ^^,pandai laa korang,hewhew..nanti pergi kedai ambek coklat sorang satu mia belanjew ok =P..actually mia tadi usharr/mengorat MR.GOOGLE,hewhew,nampak sangat nipunye..mia cari maklumat *cewahh* pasal braces niew,sebab mia rasa macam nak pakai braces a.k.a pendakap gigi a.k.a gigi kambing a.k.a tak tahu apew dah,bhahaha.. =P

berbalik kepada entry mia kat atas tu,ahak..mia nak kongsi sikit apew yang mia tahu pasal braces nie =)..Actually, braces adalah satu alat yang digunakan untuk menyusun kedudukan gigi supaya berada di tempat yang sepatutnya atau sesuai.Gigi akan bergerak apabila tekanan oleh braces diletakkan pada gigi kita.


Tapi bukan bergerak sekaligus lah kan. Sedikit demi sedikit. Proses ini boleh memakan masa bertahun-tahun. Biasanya, kanak-kanak dan remaja sahaja memakai braces ni sebab gusi mereka masih lembut. Kalau nenek  korang nak pakai rasanya tak perlu kot, sebab gusi dah liat plus nenek dah berumur, nak cantik-cantik pun buat apa kan? hehe.jom tengok hukumhukum dulu ok ^^,



Rasulullah SAW bersabda :
 "Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)



~Perkataan pertama sudah meletakkan di mana asalnya hukum tersebut. Mengubah ciptaan yang sedia ada, agar merekat itu kelihatan lebih cantik dari sebelum ini. Seperti juga yang berlaku di akhir-akhir ini,ramai yang mahu memancungkan hidung dan memanjangkan dagunya. Sehingga mereka sanggup berbelanja wang ribuan ringgit untuk proses pengubah-suaian ini? Kerana kecantikan atau mengelakkan kemudharatan? Sudah tentunya anda sudah tahu apa jawapannya. Dalam hadis tersebut sudah menyatakan dengan jelas, haram jika kerana kecantikan.
~Bagaimana pula jika seseorang itu mengalami kecelakaan dalam kemalangan yang mengakibatkan kecacatan, sehingga perlu membuat pembedahan plastik? Di mana Dr Yusuf Al-Qardawi di dalam bukunya bertajuk "Al-halal wal haram fil islam" menyatakan jika kecacatan ituboleh menyebabkan kesulitan hidupnya sehingga menakutkan penglihatan atau pandangan masyarakat luar, atau kecacatan tersebut boleh mengakibatkan kesakitan yang berterusan, maka diharuskan dalam soal ini.
~Ada sebab yang boleh diterima pakai jika mahu meneruskan pemakaian pendakap gigi ini. Salah satunya ialah untuk tujuan kesihatan.Jika sekiranya gigi kita yang sedia ada tidak mampu menghadam pemakanan yang boleh mengakibatkan kemudharatan perut. Fikir-fikirkan. Sistem penghadaman ciptaan Allah terlalu agung rekaannya. Bukan sahaja gigi yang mampu menghancurkan kandungan makanan, jika tidak silap saya, ketika di sekolah kita pernah mengetahui enzim-enzim yang di hasilkan dalam tubuh kita membantu pencernaan yang selanjutnya.
#terang tak apew yang mia copypaste tu,hewhew...jadi kalau yang nak pakai braces untuk kecantikan haram laa kot,ehekk~,pasalpasal nie mia tak berapa nak tahu sebab mia bukan USTAZAH >.<,better korang tanya yang lebih arif =)

so,nak pakai braces nie pow kita kena tahu beberapa kelemahan memakai braces dulu tau,,jangan main hantam jee pakai sebab nak ikot kawankawan =P.,.jom bulat kan mata korang,bhahaha X)
~Makanan boleh terjebak dalam kurungan.
~kebersihan mulut yang baik boleh menjadi lebih sukar , terutama menggunakan flos.
~Anda tidak boleh makan makanan tertentu seperti gula-gula keras,daging yang liat, dan sebagainya.
~Gigi anda boleh menjadi berlumuran dalam hal-hal tertentu dari kurungan
~Anda perlu pergi berjumpa pakar ortodontik anda biasanya sekali sebulan untuk pelarasan.
~Anda boleh membangunkan Pelat sementara apabila mempunyai peralatan seperti Penambah palatal bersama-sama dengan penyokong gigi.
~Bibir menjadi lebih besar.
~Bermain sukan akan memerlukan mouthguard.
~Penampilan fizikal anda akan berbeza.
~Berat badan anda boleh turun disebabkan oleh kurang makan makanan yang anda biasa makan.

huh *mengeluh*,kalau nak dapat banyak lagi detail pasal braces nie,korang search laa google ok >.< ,,ponat den nie haa ^^, hancur loghat negori aku..woittwoitt,,harga nye pun BERIBUSSSSSSS hinggit kalau u'alls nak buat benda alah tu tau,,pikir seribu kali jugak nak pakai braces nie,,alahaiii tak dew murah sikit kew >.<..mia rasa cukup laa kot entry pasal braces nie ^^,macam panjang pulak entry kali nie,,bhahaha..sebelum nak berhammbuss dari blog mia nie kan =),,cer korang tengok picture orang yang pakai braces nie...seyezly jelez aku tengok.. ;') 







okehh!!!! cukup laa kankan,,mia jelezz tahap dewa da nie =.=' ...macammacam warna ada kan :') ..menarik sungguh =D...TATA TITI TUTU <3 <3 <3 <3 <3 <3


Terima Kasih Kerana Baca Entry Yang Tidak Seberapa Ini,Sudah Terjah Boleh Follow Pulak Kankan..

2 Click And Smile:

nurinqist said...

nice info :)

Mia Cadbury said...

tengz dear ^^,